רה"מ נתניהו חנך את מכון ההקרנות הראשון בצפון במרכז הרפואי "זיו" בצפת

ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שר הבריאות יעקב ליצמן חנכו הבוקר את מכון ההקרנות של הצפון במרכז הרפואי "זיו" בצפת. זהו מכון ההקרנות הראשון באזור הגליל והגולן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו:

"אני רוצה לברך את כל אנשי בית החולים זיו ואת תושבי הצפון כאן, תושבי צפת. אני נרגש שלוש פעמים. קודם כל מבחינה אישית, שנית מבחינת אנשי ונשות האזור, ושלישית מבחינה כלל-אנושית.

אישית, משום שיש לי קשר אמיתי. אני לא יכול להגיד כמו שושנה דמארי "אני מצפת", אבל זה די קרוב. סבי זכרונו לברכה, הרב נתן מיליקובסקי-נתניהו, בא הנה כשנחת בארץ, בארץ ישראל ב-1920, היה זמן קצר מאוד ביפו, וברכבת ובדיליז'נס הגיע בסופו של דבר לצפת והיה כאן מנהל בית ספר. מצאתי את המקום שעליו עמד ביתו לא רחוק מכאן, ואבי תמיד סיפר לי על הנופים הקסומים של הר כנען והוא גדל כאן כילד והוא גם נפצע כאן וטופל בבית החולים זיו, שהוקם עשר שנים קודם לכן.

ובכן, אני מצפת, ואני יכול להגיד לכם שזה היה כמעט לפני 100 שנים. ולפני 50 שנה היה לי קשר נוסף לצפת ולבית החולים זיו בצפת, משום שקיבלתי הודעה ביום האחרון של מלחמת ששת הימים, שאחי זכרונו לברכה, יוני, נפצע שלוש שעות לפני סיום המלחמה בקרב בג'לבינה ברמת הגולן, ובאתי לבית החולים ואני זוכר שנכנסתי והלכתי בין שני טורי המיטות, אני זוכר את זה כאילו זה קרה אתמול, וכל החיילים היו מגובסים, אבל רובם היו כרותי-גפיים, והנה, אני זוכר את אחי בצד השמאלי, הוא היה בסוף הטור. נשמתי לרווחה כי היה ברור לי שהוא לעולם לא יחזור לצבא. זה לא בדיוק התפתח ככה, אבל אני זוכר את בית החולים זיו.

והנה אחר כך, כשהייתי חייל ומפקד, היינו נוסעים הרבה מאוד ברמת הגולן. הייתי עובר גם בצפת ותמיד חשבתי למה זה מנותק, אפשר לעשות את זה אחרת. יש לי קשר מאוד אישי לצפת ולמקום הזה, ולכן אני חוזר אליו פעם אחר פעם אחר פעם. אתם יודעים, אם מישהו אומר לכם "אני שונא לטוס", אבל הוא כל הזמן טס – אתם יודעים שהוא לא מתכוון לזה. אבל אם מישהו אומר לכם "אני אוהב מקום מסוים", והוא כל הזמן בא לשם – אתם יודעים שהוא אוהב את המקום. אני אוהב את צפת, אני אוהב את הגליל, אני רוצה בפיתוחם.

אז קודם כל, מבחינה אישית אני מאוד מתרגש. עכשיו מבחינת תושבי האזור, אני חושב שיש פה מהפכה, אנחנו בעיצומה, כי אותם דברים שזיהיתי במהלך שירותי הצבאי – הריחוק הזה, הפער הרחוק הזה, העובדה שהמדינה שלנו, שהיא בעצם מדינה קטנה, אבל לקח ארבע שעות להגיע מתל אביב לצפת, והיום אפשר לעשות את זה כשרעייתך ישנה... אני לא בודק, אני לא משוטרי התנועה, אבל אנחנו רוצים לקצר את זה עוד יותר. החזון שלי הוא לחבר את כל מדינת ישראל בכבישים מהירים, במחלפים וברכבות. אין, ולא יהיה, שום הבדל בין הפריפריה למרכז. כי אני רוצה שהמרכז החדש יהיה פה, כל מקום יהיה מרכז.

זה תהליך, אבל אנחנו משקיעים בזה כמעט 30 מיליארד שקל, ועוד מעט תבוא חבילת השקעות חדשה בתשתיות. אנחנו מחויבים לזה, עם כל שאר הצרכים. זה דבר נכון מבחינה חברתית, מבחינה כלכלית, מבחינה לאומית – זה מתרחש לנגד עינינו, ושירותי הבריאות שהרב ליצמן ואנשים איתו עמלים לתת כאן זה חלק מאותו חזון של מחיקת המרחק. אני רוצה שצעירים יבואו הנה.

באחד מסופי השבוע האלה שנשארנו כאן בצפת, רעייתי ואני, ושוטטנו בסמטאות הנפלאות האלה, ניגשו אליי שני צעירים – צעירה וצעיר – ואומרים לי: "ראש הממשלה, אנחנו רופא ורופאה פה במרכז הרפואי זיו הודות לתוכנית שאתם השקתם בממשלה". ואני אמרתי: "עשיתם לי, לא את סוף השבוע, עשיתם לי את השנה".

אני רוצה לעשות כאן את השינוי הזה, לחולל את זה, להביא הנה צעירים וצעירות ורופאים מצוינים וחוקרים מצוינים וסטארט-אפים. הייתי רוצה לראות את המקום הזה כמו שהפכנו את באר שבע למרכז קיברנטי מוביל עולמי, אני רוצה להפוך את אצבע הגליל למרכז עולמי בכל מה שקשור למדעי החיים: רפואה, חקלאות, גנטיקה, זה החזון ויש לנו עוד עבודה, אבל זה הכיוון ותחשבו מה יהיה פה, איזה דבר נפלא וזה כבר הולך ומתרחש לנגד עינינו. ודבר שני, אני נרגש בגלל תושבי האזור.

הדבר השלישי הוא אנושי וכלל אנושי, ד"ר זרקא סיפר כיצד נפגשנו בזמנו לפני שנים אחדות כשהקמנו את בית החולים השדה ברמה"ג ואנחנו לא מתערבים בסכסוך הדמים הנורא הזה עם כל הטרגדיות הכבירות שישנן שם, אבל אנחנו כן מגישים סיוע הומניטרי לילדים ולילדות, ולמשפחות שעולמן חרב וגופם חרב, ואני רואה גברים ונשים וילדים שפעם ראו בנו אויבים כשהם מגיעים הנה, והם מגיעים הנה, למעלה מאלף כבר הגיעו הנה. הם מבינים יותר מאי פעם שמדינת ישראל היא מעוז מוסרי ואלומת אור באזורנו ואת זה יודעים כל מי שנמצא כאן כי הם מייצגים כאן עדות, דתות, וציבורים שלמים, יהודים ולא יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים ובדואים, כל אחד בא הנה, כל אחד מקבל את הטיפול השוויוני, זו אלומת אור באזורנו. הצוות הרפואי בזיו מעמיד אותם על הרגליים במסירות מופלאה, הוא משקף את פניה האמתיות של מדינת ישראל.
התפקיד השיקומי של ביה"ח מצטרף לתפקיד הטיפולי ויחד הם יוצרים שלמות מרשימה. שלמות של שירותי רפואה מתקדמים, של מקצועיות חסרת פשרות ושל אהבת האדם, כל האדם.

אני רוצה לברך אתכם ולומר לכם שהביקור הזה הוא ביקור יקר, תרתי משמע, אבל הוא יקר ללבי, ואנחנו נמשיך להשקיע בכם, כי אתם משקיעים למען כולנו. אני מברך אתכם לרגל חנוכת המכון ואני מאחל כמובן בריאות טובה לכולכם".