ביקור ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל

ביום שלישי י' בתמוז תשע"ז, ה- 4.7.17 קיבל רה"מ נתניהו את פני ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במשמר כבוד בנתב''ג.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר את הדברים הבאים:

"ראש ממשלת הודו, ידידי, נרנדרה מודי.
 ברוך הבא לישראל!

ראש הממשלה, אנו מחכים לך זמן רב. אנו מחכים לך למעשה כמעט 70 שנה, כיוון שביקורך הוא ביקור היסטורי אמיתי. זאת הפעם הראשונה שראש ממשלת הודו מבקר בישראל. אנו מקבלים אותך בזרועות פתוחות. אנחנו אוהבים את הודו. אנחנו מעריצים את התרבות שלך, את ההיסטוריה שלך, את הדמוקרטיה שלך, את המחויבות שלך לקידמה. אנו רואים בך נפש תאומה בחתירתנו המשותפת להעניק עתיד טוב יותר לעמינו ולעולם.

ראש הממשלה, כשפגשתי אותך לראשונה באו"ם לפני שלוש שנים, הסכמנו לשבור את מה שנותר מהחומות בין הודו וישראל. לחצנו ידיים והסכמנו לכונן שותפות היסטורית של קידמה. ואז נפגשנו שוב בפריז, ומאז דיברנו פעמים רבות בטלפון. אבל אני זוכר, ידידי, מה אמרת באותה פגישה ראשונה, אמרת שככל שהדברים נוגעים ליחסי הודו-ישראל, השמים הם הגבול!

אבל, למעשה, ידידי, השמיים אינם הגבול, כי היום אפילו תכניות החלל שלנו פועלות יחד כדי להגיע לגבהים גדולים אף יותר. היחסים בין עמינו המוכשרים והחדשניים הם טבעיים. הם כל כך טבעיים שאנחנו יכולים לשאול, למה לקח להם זמן כה רב לפרוח? ובכן, נדרש היה מפגש של הלבבות והמוחות ומחויבות של ממשלותינו. יש לנו את זה היום. בביקור זה, היוזמה שלך ,"לייצר בהודו" (Make in India), פוגשת את המדיניות שלי, "לייצר עם הודו" (Make with India). אנחנו מקימים קרן חדשנות בסך 40 מיליון דולר כבסיס לשיתוף פעולה טכנולוגי גדול אף יותר בינינו. השותפות בינינו היא בתחומי המים, החקלאות, הביטחון, האנרגיה ותחומים רבים אחרים. אני מאמין שהנוסחה להצלחה היא פשוטה. היא I בריבוע ו-T בריבוע, שמשמעותה כישרון הודי כפול טכנולוגיה ישראלית, ששווה לקשרי המחר של הודו-ישראל. זאת רמת המתמטיקה שאני זוכר מימיי כסטודנט, אבל אני משוכנע במתמטיקה האמיתית של החיים.

אני משוכנע בהצלחת השותפות שלנו מסיבות רבות: ראשית, הכישרון של עמינו. אומרים, ראש הממשלה, שבעמק הסיליקון בקליפורניה שתי השפות השכיחות ביותר הן הינדית ועברית. לעתים שומעים גם אנגלית. שנית, אני מאמין בהצלחת השותפות בינינו בזכות הסולידריות הגדולה בין עמינו, הרעות האמיתית בין הודים וישראלים. היהודים בהודו ו-100,000 הישראלים ממוצא הודי מהווים גשר אנושי מופלא בין שתי אומותינו ושני עמינו. שלישית, אני משוכנע בהצלחתנו בזכות המנהיגות.

ראש הממשלה מודי, אתה מנהיג גדול של הודו ומנהיג עולמי גדול. ביקורך בישראל הוא עדות לכך. שני עמינו מחזיקים בערכים איתנים, המושרשים במסורות עתיקות יומין, אך שנינו חותרים לממש את ההבטחה לעתיד טוב יותר.

אני יודע – וביקור זה מסמל זאת בבהירות גדולה – אני יודע שאנחנו יכולים לעשות יותר וגם יותר טוב ביחד.

ברוך הבא לישראל, ידידי, ראש הממשלה מודי. שוקראן. תודה".

===========================================

ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת הודו מודי המשיכו יחדיו מנמל התעופה בן גוריון לביקור בחוות "דן דנציגר" בהשתתפות שר החקלאות אורי אריאל, במשמר השבעה.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "מכון וולקני, שעושה חלק גדול מהמחקר הזה, הוא מוסד המחקר החקלאי המוביל בעולם. אני אומר שאין שני לו, במלוא הצניעות. האנשים הללו עושים דברים מדהימים ואפשר להגדיל את הפריון של היבול, של ההשקיה, של האדמה ושל המקנה באמצעות המחקר פורץ הדרך שהם עושים. דבר אחד שעדיין לא פתרתם הוא איך להוריד את הטמפרטורה בחממה. זה יקר מדי."

חוות דנציגר קראה על שמו של ראש ממשלת הודו מודי זן של חרצית (chrysanthemum) בצבע לבן. החווה הוקמה בשנת 1953 והיא משק משפחתי ישראלי שהתפתח לעסק גלובלי בתחום הפרחים, שמשווקים ליותר מ-60 מדינות בעולם.

======================================================

לאחר מכן ביקרו ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת הודו מודי ב"יד ושם". המנהיגים סיירו בהיכל השמות וב"יד לילד" והשתתפו בטקס זיכרון ב"אוהל יזכור".בתום הביקור ביד ושם, הציע רה"מ נתניהו לרה"מ מודי לבקר בקבר חוזה המדינה בנימין זאב הרצל.
מודי נענה מייד.

======================================================

בהמשך אירחו ראש הממשלה נתניהו ורעייתו במעון רה"מ בירושלים את ראש ממשלת הודו מודי.

ראש הממשלה נתניהו אמר את הדברים הבאים:

ברוך הבא לירושלים, ידידי, ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. אתה כאן רק כמה שעות וכבר ביקרת ביד ושם, חלקת כבוד לאבי האומה שלנו, תיאודור הרצל, בקברו, וראית כמה מהטכנולוגיות החדישות ביותר של ישראל. ביקרנו בחממה ביום חם. תאמינו לי, זאת הייתה קבלת פנים חמה.

זכית להצצה אל העבר הכואב שלנו, אבל גם אל העתיד המבטיח שלנו, ואנו מאוד נרגשים לארח אותך כאן. יש לנו הערצה גדולה לעם ההודי. סיפרתי לך על דודי המנוח, הפרופ' אלישע נתניהו, שהיה מתמטיקאי בטכניון והוא סיפר לי פעמים רבות על ההערצה הגדולה שהוא רחש למתמטיקאי ההודי הגדול, רמנוג'אן. הוא אמר שהוא היה המתמטיקאי הגדול ביותר במאה ה-20 ואולי המתמטיקאי הגדול ביותר במאות רבות, וזה מסמל את הכישרון של העם ההודי, כפי שאנו יודעים שלנו יש את הכישרון של עם ישראל ואנו מאמינים בשותפות הכישרונות הללו.

שנינו חותרים לעתיד טוב יותר עבור עמינו. הדבר מחייב הרבה מאוד עבודה. זה לא יקרה בין לילה, אבל לי ולראש הממשלה מודי יש את אותה נטייה, שנינו רוצים שדברים יקרו בין לילה. אנחנו רפורמטורים בלתי נלאים, ואני רוצה לברך אותך על הרפורמות שאתה עושה במטרה לשנות את הכלכלה של הודו, ושנינו מאמינים שנוכל לעשות יחד דברים גדולים עבור עתיד עמינו.

אני חייב להתוודות בפניכם שמחויבותו של ראש הממשלה מודי ליוגה מעניקה לי השראה. הוא אמר לי שאני יכול להתחיל ברמה נמוכה ולבחור את הרמה שלי, אז אני מתחיל ברמה נמוכה, והנה מה שנעשה. כשאני אעשה תנוחת "טלסנה" מרגיעה ובבוקר אפנה את ראשי ימינה, הודו היא הדמוקרטיה הראשונה שאראה, וכשראש הממשלה מודי יעשה תנועה מרגיעה של "ושיסטסנה" ויפנה את ראשו שמאלה, ישראל היא הדמוקרטיה הראשונה שהוא יראה. אז למעשה, ישראל והודו הן שתי דמוקרטיות אחיות. האמת היא שיחד, אנו מהווים כ-20 אחוז מאוכלוסיית העולם, אבל אף על פי שאיננו שווים בגודל, אנו שווים ברוח. אני מאמין שנוכל להשיג דברים גדולים. ואכן השגנו דברים גדולים ויש לנו עוד הזדמנויות רבות לממש בעתיד.

אבל אני חייב לומר שאנו גם מתמודדים עם אתגרים משותפים, הראשון שבהם הוא להביס את כוחות הטרור שמשתוללים ברחבי העולם ומאיימים על שתי מדינותינו. ולכן אנו חייבים להתייצב יחד במאבק זה, כפי שאנו פועלים יחד למען עתיד טוב יותר.

ראש הממשלה, אנו חולקים קשר של דמוקרטיה ויצירתיות, כבוד עמוק לעבר ואופטימיות ללא גבולות לגבי העתיד, וברוח זאת, ידידי נרנדרה, ברוח זאת של שיתוף פעולה צמוד וידידות עמוקה, אני מקבל את פניך בברכה כאן בירושלים. ברוך הבא, חבר."

===============================================================

ביום רביעי יא' בתמוז תשע"ז, ה- 5.7.17 קיימו ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת הודו מודי פגישת עבודה מורחבת במלון המלך דוד.
לאחר מכן הייתה הייתה לרה"מ נתניהו ולראש ממשלת הודו מודי פגישה מרגשת עם מוישי הולצברג, שניצל בשנת 2008 מהפיגוע הרצחני במומבאיי, בו נרצחו הוריו היקרים גבי ורבקי ז״ל. 
ראש הממשלה מודי הזמין את רה"מ נתניהו לביקור גומלין בהודו ורה"מ נתניהו הזמין את מוישי להצטרף אליו לביקור חשוב זה.

ישראל והודו חתמו היום על הסכמים לשיתופי פעולה, בין היתר בתחומי החדשנות, מים, טכנולוגיה, חקלאות, מדע ומלחמה בטרור.

רה"מ נתניהו אמר את הדברים הבאים:

"זהו יום גדול. היום הראשון בביקור היסטורי - ביקורך לישראל, ידידי ראש הממשלה מודי. אתה עושה היסטוריה, אנחנו עושים היסטוריה יחד.

זהו רגע מרגש מאוד עבורי הן בהיבט האישי והן בהיבט הלאומי והבינלאומי.

יש לי הרגשה שהיום הודו וישראל משנות את העולם שלנו, ואולי אף חלקים מהעולם כולו, כיוון שזהו שיתוף פעולה, למעשה זהו זיווג משמיים, אבל אנחנו מממשים אותו כאן על כדור הארץ.

בפגישותינו אתמול ובפגישה היום, דנו, יחד עם חלק משרינו ועם פמלייתך, בנושאים רבים שבהם אנו מרגישים שביכולתנו לחולל שינוי גדול. שינוי גדול במים, בחקלאות, בבריאות - בתחומים רבים כל כך. בתחומים אשר משפיעים על חיי העמים שלנו, רווחתם, אפשרויות התעסוקה שלהם, אריכות ימיהם ואיכות חייהם.

ראש הממשלה מודי ואני מנסים להסתכל למרחק בעוד רגלינו נעוצות באדמה. הסמכנו את צוותינו להגיש לנו תכניות קונקרטיות בתחומים המגוונים האלה עד ה- 1 בינואר. לכן, זה מעשי ביותר. אנחנו מתכוונים להביא את התחומים המגוונים האלה לידי מימוש.

יש ביכולתם לחולל מהפכה ביחסים ביננו אך גם בחייהם של מיליוני בני אדם. בהודו מדובר במאות מיליוני בני אדם, אבל אנחנו מדברים על אפילו מעבר לכך. אנחנו מדברים גם על שתוף פעולה במדינות עולם שלישי ועל עבודה משותפת כדי להיטיב את עתיד עמי אפריקה. הודו נוכחת שם, ישראל נוכחת ונכנסת לאפריקה ואנו חושבים שעל ידי שילוב כוחות בתחומים רבים שדנו בהם ואחרים, אנו יכולים גם לעזור לעמי אפריקה. לכן, זה מאוד מרגש וזה מראה לכם איך אנחנו מנצלים את העתיד.

אנו גם מכירים בכך שכוחות הטרור מציבים בפנינו אתגרים. אותם כוחות טרור שחותרים לערער את עולמנו, מדינותינו, ואת השלום והיציבות של הציוויליזציה המשותפת שלנו. הסכמנו לשתף פעולה בתחום זה גם כן.

עליי לומר שנפגוש בהמשך את מוישי הולצברג הצעיר, ניצול ממתקפת הטרור הנוראית במומביי. אני מודה לך, ראש הממשלה, על המחווה החשובה הזו. זהו ביטוי למחויבותנו להילחם ברשע ולפעול למען הטוב. אני חושב שזה מה שמציין את הביקור הזה – שותפות לחתירה למען הטוב, להגן על הטוב, להשיג את הטוב.

זהו יום טוב.

ברוך הבא ידידי, ראש הממשלה נרנדרה מודי".

====================================================================
לאחר מכן ביקרו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו.
בהמשך השתתפו באירוע מיוחד עם אלפי יוצאי קהילת הודו בישראל.
====================================================================

ביום השלישי והאחרון של הביקור, ביום חמישי יב' בתמוז תשע"ז, ה- 6.7.17 טסו רה"מ נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במסוק מירושלים לחיפה.
רה"מ נתניהו הראה לעמיתו את המתניים הצרות של ישראל והסביר על האזור.

בחיפה השתתפו בטקס הנחת זרים לחיילים הודים שלחמו במלחמת העולם הראשונה, בבית העלמין הבריטי בחיפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בספר האורחים:

"לזכר החיילים האמיצים של הודו שיסייעו בשחרור אדמתנו. בהערכה עמוקה, בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל".

משם המשיכו השניים לחוף אולגה שם נסעו ברכב מיוחד להתפלת וטיהור מים, שמסוגל לספק מי שתייה ל-22,000 איש ביום.

רה"מ נתניהו אמר: "מדינת ישראל מובילה בעולם במחזור מים ואנחנו נשתף פעולה עם הודו בתחום זה. אני גאה בטכנולוגיה הישראלית - אני גאה במדינה שלנו!"

רה"מ נתניהו העניק למודי תמונה למזכרת מהביקור בישראל וכתב על התמונה: "לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, בידידות עמוקה בביקורך ההיסטורי בישראל"

עוד ביקרו השניים בתערוכת חדשנות של חברות ישראליות והודיות ונפגשנו עם מנכ״לי חברות כלכליות מישראל ומהודו.

בתום הביקור בישראל נפרד ראש הממשלה בנימין נתניהו מראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בטקס פרידה בנתב"ג.

צילום: עדי ברוך